Gode og respektfulde afskedigelser giver mindre turbulens blandt medarbejderne og kan aflæses i mere goodwill til virksomheden. Det skaber tryghed, og det er ofte et fastholdelsesparameter, at der tages godt hånd om afskediget medarbejdere.
Afskedigelse er nok en af de værste og sværeste opgaver, man som leder kan blive udsat for. Det handler jo om at afbalancere de berørtes følelser med virksomhedens behov. Derfor er det godt at have professionel hjælp at læne sig op ad idet gode og respektfuldt gennemførte afskedigelser giver mindre turbulens blandt medarbejderne og kan aflæses i mere goodwill til virksomheden.
Det er et godt signal at sende til de medarbejdere, som bliver tilbage i virksomheden, at man tager sig ordentligt af de kollegaer, som bliver afskediget. Altså faktisk et fastholdelsesparameter.
Hos Progreso arbejder vi professionelt med ansættelser og karriereforløb. Den erfaring bringer vi i spil til at rådgive vores outplacement kandidater, så de klarer sig bedst muligt. Vi bruger aktivt vores store netværk og viden om mulige jobs til at bringe vores kandidater videre til deres næste job.
Vi følger kandidaten til vedkommende er i job – 90% af vores kandidater er i job indenfor deres opsigelsesperiode.
En kunde skulle igennem en fyrringsrunde af 20 medarbejdere, og kontaktede os da de ønskede support i forhold til udvælgelse af de medarbejdere, der skulle afskediges, da de så det som en mulighed for en større omstrukturering, samtidigt var det vigtigt at de afskedigede medarbejderne kom videre på en ordentlig måde.
Outplacementforløbet blev tilpasset virksomhedens ønsker, hvor vi begyndte med et fælles møde, hvor der var fokus på de overordnede rammer i forbindelse med medarbejdernes nye situation. Medarbejderne fik mulighed for at mødes og tale om deres situation og vi gennemgik de overordnede rammer for skrivning af målrettede jobansøgninger og CV'er.
Derefter blev der planlagt individuelle møder med kandidaterne, hvor vi lavede en talenttest, som de kunne bruge i arbejdet på finde det rigtige job - specielt i forhold til brancheskift. Vi coachede dem og sørgede for, at de var bedst muligt klædt på til samtalerne.
De 15 af medarbejderne havde fået nyt job indenfor tre måneder. Resten fandt job i løbet af de næste tre måneder, hvor vi var i løbende dialog.
Seniorkonsulent for rekruttering
Få en uforpligtende snak om
hvordan vi kan hjælpe dig
Du er altid velkommen til at kontakte os på
+45 51 90 52 00
info@progreso.dk